söndag 5 november 2017

Granne med döden - Alex Marwood


Betyg: BBBBB/5

Förlag:
 Pocketförlaget
Utgivningsår: oktober 2015
ISBN: 
9789175791197 (pocket)
I ett sjaskigt hyreshus i södra London väntar något fruktansvärt på att upptäckas.
Alla de sex hyresgästerna tycks ha något att dölja. Collette är på flykt från sin före detta chef. Minderåriga Cher är på rymmen från ett barnhem. Thomas försöker bli vän med alla sina grannar; det tycks bara göra honom mer ensam. Hossein är en attraktiv men tillbakadragen iransk flykting. Gerard Bright är mannen som aldrig syns till men från hans lägenhet hörs ständigt toner från klassisk musik.
Och så Vesta, som finns där för alla och verkar känna till allt som pågår i huset. 

En natt inträffar en fruktansvärd olycka som tvingar de sex att ingå i en allians. Men en av dem är en mördare. En person som är mycket skicklig på att dölja sitt tidsfördriv. Och som nu närmar sig sitt nästa offer.

Alex Marwood är en pseudonym för den brittiska journalisten och författaren Serena Mackesy, krönikör i The Independent. Hon slog igenom stort med sin första, kritikerrosade kriminalroman, Onda flickor, som också var den första bok hon skrev under namnet Alex Marwood. Granne med döden är hennes andra roman. 


Mina förväntningar på den här boken var inte speciellt höga, då jag någonstans hade läst en recension där läsaren uttryckte sin besvikelse över att en inte fick lära känna karaktärerna på djupet. Men jag har haft denna bok i min bokhylla alltför länge och tänkte att jag ändå skulle ge den en chans, något jag verkligen inte ångrar!
Jag håller inte alls med tidigare nämnda läsare, utan tycker att Collette, Cher, Vesta och Thomas är de karaktärer som en får lära känna bäst. Hossein framställs mer ur de andras ögon och via repliker och Gerard, är grannen som bara existerar i periferin, vilket det alltid finns någon granne som alltid gör.
Anledningen till att jag ger denna bok högsta betyg är för att jag tycker om hur författaren har byggt upp en huvudstory kring denna olycka och hur det i dess kölvatten bildas ringar på vattnet där karaktärernas olika hemligheter och dilemman skapar en berättelse med många bottnar och ännu mer mystik. Det är en riktigt bra kriminalroman helt enkelt, men utan en massa poliser i huvudrollen/er, vilket känns befriande.
Något som kan vara bra att varna för är att berättelsen är rätt grotesk bitvis så är man känslig bör man välja en annan bok!
Kapitlen är korta och avslutas ofta med cliffhangers; en riktigt bladvändare som är värd att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar