fredag 8 juni 2018

Nuckan- Malin Lindroth

Betyg: BBBBB/5

Bokförlag: Norstedts
Utgivningsår:  maj 2018
ISBN: 9789113086927

"Män som tog vägen genom mitt liv pratade mycket om kärlek. Ofta satt de mittemot mig och längtade intensivt efter hon som skulle komma, efter barnen de skulle få.
Men alla var de överens; hon de sökte var aldrig jag." 
/Citat s. 26

Malin Lindroth är författare, dramatiker och kulturskribent. Hon debuterade 1985 med diktsamlingen Lära gå och har gett ut ett flertal diktsamlingar och prosaverk. Romandebuten Vaka natt (1999) belönades med Aftonbladets litteraturpris.

"Nuckan" må vara en tunn och liten bok men rymmer så otroligt mycket när det gäller kärlek, relationer, längtan, slumpen, makt och maktlöshet. Författaren berättar om sin ofrivilliga ensamhet, om samhällets syn på tvåsamhet och reclaimar "Nuckan" och tvättar skammen ur det.

Jag gillar att jag får följa med på en historisk resa om "Nuckan" genom tiderna samtidigt som jag får en ärlig och utlämnade berättelse om författarens eget liv från ung tjej till dagens 50+ kvinna.
Visst, en del kanske har valt sin ensamhet, men författaren tar här upp hur det är när man faktiskt inte har gjort det, när det är ofrivilligt men omgivningen och samhället tycks tro att det är självförvållat genom ett aktivt val.

På sidan 67 finns, enligt mina ögon, en hyllning till tidigare "Nuckor" och en upprättelse för dem. Hannah Danby; hushållerska, anställd hos den brittiske landskapsmålaren J.W. Turner. Författaren och journalisten Ida Bäckman; som i åratal betraktades som Gustaf Frödings hopplösa stalker och hånades.
Margaret Kjellberg; författaren Harry Martinsons goda fé och inspiration till olika kvinnoporträtt.

Jag diggar den här boken enormt mycket och rekomenderar just DIG att du ska läsa den!
Stort tack till Norstedts förlag för recex!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar