fredag 1 juni 2018

Det hemliga rummet - Eva Swedenmark, Annica Wennström

Betyg: BBBB/5

Bokförlag: Lind&Co
Utgivningsår: april 2018
ISBN: 9789177791478
Magda, Amelie, Simona och Vibeke har fått kontakt via Magdas blogg. Nu träffas de för första gången i ett hus Magda ärvt. Hon vill ha sällskap och bjuder in sina bloggvänner. Men vilka är dessa kvinnor egentligen, bakom den bild de skapat på nätet?
Och vad händer när deras hemligheter avslöjas?
De söker sig till varandra några varma sommarveckor i Fredrika, en vacker plats i Norrlands inland. Alla bär de på erfarenheter och historier som de valt att dölja.
Ska de tillsammans kunna finna en ny trygghet?
Vem kan man lita på - om det nu finns någon man kan lita på? Eller finns hoten, osäkerheten och lögnerna alltid kvar?
Dessutom dröjer det inte länge innan kvinnorna får en känsla av att vara betraktade när de lever sitt stilla liv i huset. Vem smyger omkring i skogsbrynet och vid strandkanten? Är det någon som besöker huset om natten?

Eva Swedenmark är författare till bl a. Paris Passion (2017) och Om ni inte börjar leva gör jag slut (2016).
Annica Wennström är bl a. författare till romanen Lappskatteland (2006).

Tillsammans har de tidigare skrivit relationsromanerna  om familjen La Stella: Smultron och svek, Vinbär och vemod, Hallon och hat och Lingon och lust (återutgivna i pocket på Lind&Co 2017).
Den här boken är en blandning av en relations- och spänningsroman; en relationskrim som jag såg den beskriven som någonstans, vilket jag tycker passar riktigt bra.
Det är en realtionsroman i den bemärkelsen att den handlar om en grupp kvinnor, alla ensamma på något vis och på jakt efter vänskap och trygghet, som genom bloggvärlden sammanförs. Jag tycker att den på ett verklighetstroget sätt visar på hur en reltion kan vara annorlunda i verkliga livet gentemot via det skrivna ordet, både på ett positivt och ett negativt sätt.
Men ganska snart vänder den och får inslag av spänning då de inser att de är iaktagna och att någon försöker ta sig in i huset på nätterna. Då får historien en annan  vändning och andra dolda sanningar och lögner kommer upp till ytan och de nyvunna vänskaperna sätts på prov.
Jag tycker att karaktärsbeskrivningarna är bra och en bra blandning som särskiljer dem, även om jag känner att det kanske fokuseras lite mer på just Magda och Vibeke. Det är i alla fall dem som jag känner att jag kommer närmast.

Jag började att lyssna på denna som ljudbok eftersom jag älskar uppläsaren Anna Maria Käll som jag tycker är fantastisk med sin behagliga röst. Har ni därför möjligheten så tycker jag att ni främst ska lyssna på den som ljudbok, men självklart är den lika bra om man läser den som fysisk bok, vilket jag gick över till senare.
En bok för den som gillar lättläst spänning med sommaridyllmiljö där flera hemligheter lurar under ytan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar