lördag 26 januari 2013

Gideons ring - Carin Gerhardsen


Betyg: BBBB
(av fem möjliga)

Förlag: Norstedts
Utgivningsår: maj 2012 (inbunden)
mars 2013 (pocket)
Antal sidor: 355 sidor
ISBN: 9789113044156 (inbunden)
9789187319136 (pocket)

En naken ung kvinna springer på en väg i försommarnatten. Morgonen därpå hittar Hammarbypolisen henne utanför pianoteknikern John Gideons lägenhetsdörr på Söder i Stockholm. Den unga kvinnan, som heter Veronica, kan inte berätta vad hon har råkat ut för eller varför hon hamnat just där och John Gideon går inte att hitta. Grannarna skvallrar om de otaliga unga tjejer som sprungit där genom åren.
Conny Sjöberg och hans arbetslag vet inte riktigt vad de ska tro. Och vart har John Gideon tagit vägen?
När fallet får sin upplösning visar sig många av deras fördomar komma på skam. Det finns medmänsklighet där man minst anar det och hos dem man tror att man kan lita på, ibland ett mörker, större än det går att föreställa sig.

Detta är den femte, fristående boken i Carin Gerhardsens serie om Hammarbypolisen.
Hon har tidigare gett ut Pepparkakshuset (2008), Mamma, pappa, barn (2009),Vyssan lull (2010) och Helgonet (2011).

När jag började läsa den här boken hade jag inte läst någon av Carins tidigare böcker och visste inte vad jag hade att förvänta mig. Det var dessutom ett tag sedan som jag hade läst en deckare och jag hoppades att jag hade lyckats få tag i en bladvändare.
Och ja, det hade jag.
Boken, börjar med en ung kvinna som springer naken på Södermalm i Stockholm. Man får inte veta vad som har hänt, men hon springer målmedvetet och tar sig in genom en port där hon kan portkoden utantill. Här väcks frågor: Vem är denna kvinna? Varför är hon naken? Vad har hänt? Flyr hon från någon och i så fall vem? Vem bor i trappuppgången som hon beger sig till? Det är detta som en bra bok ska lyckas med under de första inledande sidorna; att fånga läsare och få den att vilja läsa vidare för att få reda på sanningen och få svar på alla de frågor som väckts.
Jag hade svårt att lägga ifrån mig den här boken, eftersom jag ville veta hur det gick för Vernoica och vad hon hade för koppling till John Gideon.
Jag gillar även att de olika poliskaraktärerna får ta stor plats, hur deras historier och liv utvecklas får mig som läsare att knyta an till dem.
Jag kommer definitivt att läsa något annat av Carin Gerhardsen.
Gör det ni också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar