söndag 13 mars 2016

Sjuka själar - Kristina Ohlsson (ljudbok)

Betyg: BBBB+
(av fem möjliga)

Bokförlag: Piratförlaget
Utgivningsår: januari 2016
Uppläsare: Nicklas Engdahl
Speltid: 10 tim 13 min
ISBN: 9789164233264 (ljudbok)

Lyssna/köp den här!


Först sattes träd i brand. 
Sedan öppnades portarna till helvetet. Lukas försvinner några dagar innan han ska ta studenten. Tre veckor senare hittas han medvetslös med stora skador. Ingen förstår vad som hänt honom. Inte ens han själv. Det enda han och alla andra vet är att ytterligare två personer försvunnit på samma sätt. Men Lukas är den enda som har kommit tillbaka. 
Tio år senare återvänder han till sitt föräldrahem, plågad av ovissheten om vem, som en gång förstörde hans liv. 
På andra sidan gatan bor Gunnar, en man som aldrig förlikat sig med att han inte fick veta vad som hände hans dotter Fanny. Och som tror att Lukas har svaret. De båda börjar tillsammans att nysta i det förgångna.
Samtidigt flyttar Anna och David in i den gamla prästgården. Här ska de börja sitt nya liv. Men huset väcker stark oro hos Anna. När hon senare hittar ett järnkors nedgrävt i trädgården förstår hon att det finns någon som vill dem illa. Riktigt illa. Anna försöker vettskrämd rädda både sig själv och David. Men är det redan för sent? 

Kristina Ohlsson är en av Sveriges mest framgångsrika och hyllade författare av kriminalromaner och barnböcker. Urval av tidigare utgivna böcker: Askungar, Tusenskönor, Glasbarnen, Silverpojken, Lotus Blues, Mios Blues m.fl. 
"Sjuka själar" är hennes första skräckroman.

"Äntligen, en skräckroman!" tänkte jag när jag fick se denna bok som en av nyheterna på Storytel:s hemsida. (länk i bokfakta.) 
Jag har faktiskt känt att det har saknats ett bra utbud på svenska med rena skräckromaner, där det inte drar för mycket åt fantasy utan helt enkelt innehåller en spöklik historia med "vanliga" människor där något oförklarligt läskigt händer och när jag som läsare får "kalla kårar"-känsla.
"Sjuka själar" är precis en sådan bok. Saker som flyttar på sig, dörrar som stängs, konstiga ljud och skepnader. Är det på riktigt eller bara i ditt huvud? 

Jag tycker att Kristina har skrivit en riktig bladvändare, för jag hade svårt att sluta lyssna när jag väl hade börjat. Utan att avslöja för mycket, så har hon skickligt skapat karaktärer som jag som läsare i ena minuten tror är "goda" och "menar väl" men som kanske har egna agendor och gömmer något mycket mörkare. Den gamla prästgården som i början framstår som en lantlig idyll men som senare kanske inte är en plats du vill befinna dig ensam på?!
Men här finns också sorgen efter de döda, hur man bearbetar den och hur långt man vill gå för att söka svaren.
Jag är ofta skeptisk till berättarrösten i början när jag lyssnar på en ljudbok, känner jag att det inte funkar, ja då lyssnar jag helt enkelt inte på boken. Nicklas Engdahls röst är mörk och lugn och passar alldeles utmärkt att läsa denna skräckroman och jag tror att det är tack vare den som den här boken gjort stort intryck på mig i jämförelse till om jag hade läst den som vanlig bok.
Jag skulle gärna se en fortsättning i samma anda från Kristina Ohlsson, jag söker fler "kalla kårar!
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar