Betyg: BBB+/5 Bokförlag: Lind&Co Utgivningsår: mars 2018 ISBN: 9789177791218 |
När blir själva flykten värre än det man flyr från?
Och hur länge kan man fly från sig själv?
En dag när Tanya Dubois kommer hem hittar hon sin man död - han har fallit i trappan - men av någon anledning väljer hon att inte ringa polisen. Istället tar hon en rejäl whisky, svänger förbi sin älskare för en sista kärleksstund och inleder sin flykt. Varför? Är det något i hennes förflutna?
I Nebraska tar pengarna slut. Tanya ringer en Mr Oliver och kräver att han ska skicka 5 000 dollar och nya id-handlingar. Han gör det till slut men är samtidigt så hotfull att hon fruktar för sitt liv.
Tanya färgar håret, ändrar frisyr, går upp i vikt och byter bil - allt för att inte bli upptäckt.
I Austin slår hon sig ihop med en annan kvinna, Blue, med ett ännu dunklare förflutet. Blue säger sig kunna hjälpa Tanya, men det är en hjälp som får konsekvenser som hon aldrig hade kunnat förutse.
Från stad till stad flyr hon, från identitet till identitet, men hon kan aldrig slappna av och aldrig göra sig hemmastadd. Överallt lurar faror. Polisen är henne på spåren, och det förflutna kryper närmre.
Lisa Lutz är författare till nio böcker, varav flera legat på New York Times-bästsäljarlista. Hon har också skrivit manus för film och tv, bland annat till HBO-serien The Deuce. Lutz är bosatt i Hudson Valley.
Jag har alltid haft en fascination för böcker där bokens huvudkaraktär lever på flykt (ej krig), eftersökt av människor som vill dem illa och där de får vara kreativa i sitt sätt att undkomma sina förföljare för att överleva.
Berättelsen börjar rätt lugnt, med den första flykten och anpassningen till den nya identiteten; Amelia Keen. Hon ändrar sitt utseende och funderar kring vem och hur denna person nu ska vara; vad äter hon, hur pratar hon och hur ser hennes livsstil ut?
Men i Austin hittas hon av sina förföljare och därefter trappas tempot upp i en rasande fart ju närmare slutet vi kommer. Identiteter kapas och byts på löpande band och därefter läggs fokus mer på Tanyas "riktiga" identitet och historien bakom. Vi får glimtar av ledtrådar via mejlkonversationer mellan en Jo och en Ryan men det är först i de avslutande kapitlen som sanningen uppdagas och förklarar huvudkaraktärens liv på flykt.Även om jag har svårt att komma Tanya nära, jag upplever henne som en aning mekanisk, så gillar jag ändå hennes självständighet och hennes förmåga att anpassa sig till hur situationerna ständigt förändras.
Dock ställer jag mig en aning frågnde till den del i boken med Reginald Lee men kanske har den ett syfte att få huvudkaraktären att framstå som mer mänsklig?!
Vill man läsa en bok om en stark och smart kvinna, sjaskiga motellrum, inbrott, mord och hur man lever sitt liv under radarn är detta en bok för dig!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar