måndag 20 november 2017

Offermossen - Susanne Jansson (Ljudbok)

Betyg: BBBB/5

Förlag: Bonnier Audio
Utgivningsår: april 2017
Uppläsare: Anna Maria Käll
Speltid: 8 tim 10 min
Mossmarken är en ödslig plats med dimhöljda vidder, hukande tallar och sjunkande jordar. En gång i tiden begravdes offer till gudarna här, och rykten säger att människor försvinner spårlöst än idag.
Hit kommer den unga biologen Nathalie för att göra fältexperiment till sin doktorsavhandling om våtmarker. Snart står det dock klart att hennes egentliga ärende är mer personligt.
När en kropp hittas nedsjunken i mossen ger det en skrämmande anledning att påbörja efterforskningar i det förflutna – såväl för polisen som för Nathalie personligen. Hennes väg korsas av den erkända fotokonstnären Maya Linde, som även arbetar som polisfotograf i utredningen. De rör sig båda fram genom minnets och markernas djupa lager, mot chockerande upptäckter och länge dolda sanningar.
Susanne Jansson bor strax utanför Göteborg och har varit verksam som frilansskribent och fotograf i tjugo år. Offermossen är hennes debutroman.

Boken innehåller främst en blandning av biologi, sankmarker och folktro,men även barndomsminnen och död.
Historien har ett större biologiskt fokus på just mossar och våtmarker än vad jag förväntat mig. Dock upplevde jag dem som intressanta och lärorika inslag i boken, även om jag kan förstå att andra kanske inte upplever dem så.
Karaktärerna; en biolog och en polisfotograf/fotokonstnär, är också ett annorlunda inslag än i de vanliga deckarna och spänningsromanerna. Jag tycker författaren låter oss komma nära dessa två och jag gillar speciellt tillbakablickarna i Nathalies barndom och hur hon genom att bara befinna sig på hemmaplan sakteliga börjar minnas  saker som hon tidigare förträngt.
Jag tycker även att det övernaturliga är rätt intressant i en berättelse och kompletterar den "ordinära, likaså här, även om det ibland balanserar lite på gränsen även för mig.
Anna Maria Käll är som vanligt en fanatstiskt skicklig uppläsare och gör lyssningen till en upplevelse!
Boken gav mersmak och jag hoppas se fler böcker av Susanne Jansson framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar